وجه تسمیه گوشه های موسیقی ایرانی:
هر گوشه نام منحصر به فرد خود را دارد كه اين نام بنا به شناخت و ساختار ملودي آن گوشه به آن اطلاق شده است. علت نامگذاري بسياري از گوشه ها بر ما واضح است ولي تعدادي از آنها هنوز مبهم مانده و در هيچ رساله اي مطلبي درباره وجه تسميه آنها به ثبت نرسيده است.
علت نامگذاري اسامي گوشه هاي رديف موسيقي سنتي ايران :
1 - مأخوذ از محلهاي گوناگون سرزمين كهن ايران : زابل - عراق - خاوران - آذربايجاني - بختياري - گيلكي - شوشتري و.
2- گرفته شده از نامهاي بزرگان موسيقي و اهل هنر : محمدصادقخاني و مهدي ضرّابي ( در آواز بيات ترك ) ، مرادخاني ( در دستگاه ماهور ) ، ني داوود ( در دستگاه همايون ) ، جوادخاني ( نوعي تحرير در گوشه رضوي دستگاه شور ) ،حسن موسي ( در آواز ابوعطا ) و.
3 - توصيف طبيعت و جلوه هاي آفرينش : سپهر - بحر نور - چكاوك - سارنج - نوروز عرب و عجم و.
4- حكايت كننده مسائل عاطفي و احساسي : حزين - مويه - راز و نياز - سوز و گداز - كرشمه - جامه دران - عشاق و.
5 - داستانهاي ادبي و عاشقانه : خسرو و شيرين - ليلي و مجنون
6 - صداهاي گرفته شده از پيرامون : زنگ شتر - زنگوله - ناقوس - قطار و.
گوشه های مهم موسیقی دستگاهی ایران
مقصر کیست؟ خوانندههای پاپ سوپراستار، موزیسینهای موسیقی اصیل گمنام
گوشه ,دستگاه ,، ,نامگذاري ,آواز ,موسيقي ,در آواز ,شده از ,گرفته شده ,موسیقی ایرانی ,در دستگاه